Omgaan met klagers, zagers en puffers
Klik hier om
Menig teamleider bij zijn nagels stuk hoe je die ene lastige collega ontmoet om te gaan.
Die ene collega die jouw team frustreert.
Lees verderop de tips & trics hierover ...
een tekst typen.
Waarom klagen mensen?
Er zijn 3 soorten klachten:
- de behulpzame klager: de persoon met een specifieke klacht die aanvullende constructieve suggesties geeft om het probleem te verbeteren.
- de therapeutische klager : iemand die een tijdelijk probleem heeft, waarvan zijn geklaagonderdeel van een verwerkingsproces is.
- de chronische ontvreden klachten : iemand die klaagt om te klagen, over allerlei problemen.
Klagers, zagers, puffers en zuchters
Klagen en zeuren gecombineerd op persoonlijk onvrede. Met klagen raak je namelijk een deel van je stress kwijt. Als je gespannen bent, is de voorkeur hiervoor groot te vinden om op een af te reageren. Klagers, pessimisten en negatievelingen zien overal problemen en moeilijkheden. Zij zijn vaak angstige mensen met weinig zelfvertrouwen. Zij geloven dat de wereld hen vijandig is.
Liever de pijn dan de definitieve
Klagers ondernemen systematisch geen actie omdat zij liever de pijn ervaren dan de betrouwbare die zich aandient als zij echt voor zichzelf kiezen. De pijn van vandaag investeert niet op tegen de indirecte investering om bijvoorbeeld een nieuwe werkkring te vinden.
Deze klachten onttrekken zich van hun verantwoordelijkheden. Er zijn de beste veel dingen waar ze iets aan kunnen doen. Maar liever de pijn dan de definitieve.
Negatieve aandacht is ook aandacht
Klagers vraagt veel aandacht. Ze doen hun hele verhaal. Krijg een podium en zoek aanhang om hun invloed te vergroten. Hun eigen geklaag kan tot anderen wanhoop drijven. Ze zuigen alle energie uit je weg.
Geef je klagers aandacht dan groeit het geklaag, omdat alles groeit wat je aandacht geeft.
Slachtofferrol
De klager ging zich graag in de slachtofferrol. Je kent ze enorm wel. Mensen die elke keer dat je ze spreekt weer een nieuw verhaal hebben over wat hen nu weer is aangedaan door de grote boze buitenwereld. In het begin heb je het met ze te doen. Maar na een tijdje slaapt je het gevoel dat hun situatie helemaal zo slecht is, maar dat het op de manier zit waarop ze situaties veroorzaken.
Vernietiging
Met klagen krijg je de klager bij aanvang veel aandacht. Mensen hebben het met de klager te doen en ze proberen hem te helpen. Maar na een poos merken klagen dat mensen hen gaan mijden. Ze komen dan in een neerwaartse spiraal terecht. Voor je het weet wordt klagen een deel van hun identiteit. Het werkt als een soort verslaving. Het is onnodig de behoefte aan aandacht, op de korte termijn.
Klagers studeren
Het maakt niet uit wat voor type klager je tegenover je hebt zitten. Zo pak je ze aan.
- Vraag klagers naar alternatieven of constructieve voorstellen.
- Verander van onderwerp of reageer niet op geklaag.
- Neem een klager apart en luister aandachtig wat achter zijn geklaag zit. Onderzoek waar de angst voor frustratie zit. Vraag naar goede suggesties. Prikkel de slag om positieve ideeën te ontwikkelen.
- Introduceer de gedragsregel dat de persoon een probleem aansnijdt, met minimaal één mogelijke oplossing.
- Beenklagers uit waarom de dingen gaan zoals ze gaan. In een grote of complexe organisatie moet je omgaan met imperfecte situaties. Zeg dat dit onveranderlijke feiten zijn en vraag de klager te stoppen.
- Weiger nog langer te luisteren en loop weg.
Voorbeeldrol
Geef het goede voorbeeld. Laat zien hoe jij op een actieve, positieve manier aanpakt. Dit inspireerde anderen om ook op een positieve manier met problemen te gaan.
Teamkracht ontdekken
Masterclass voor (directe) leidinggevenden
- Ontketen het krachtenveld : Hoe ontleed je mee- en tegenwerkende krachten die jouw doelrealisatie beïnvloeden?
- Ontketen positief gedrag : Hoe beïnvloed je extreem snel het positieve gedrag binnen je team?
- Ontketen echte samenwerking : Hoe zorg je ervoor dat mensen echt gaan samenwerken?
- Ontketen leervermogen : Hoe je snel jouw team in de leerstand zet, waardoor ze beter inzetbaar worden?
- Ontketen creativiteit : Hoe vergroot je de oplossingsruimte van jouw team om knagende problemen op te lossen?
- Ontketen het volgende niveau : Hoe maak je van een veranderproces een game?
- Ontketen doorzettingsvermogen : Hoe ontwikkel je een team dat de top wil bereiken?